пʼятниця, 12 грудня 2014 р.

Відкритий урок з української мови. 7 клас

Урок у 7 класі
Дієприслівниковий зворот. Кома при дієприслівниковому звороті та одиничному дієприслівникові
Мета: навчити учнів визначати дієприслівникові звороти в реченнях і текстах; формувати вміння відрізняти одиничні дієприслівники від дієприслівникових зворотів; розвивати творчі вміння використання дієприслівникових зворотів у висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов і повагу до рідного краю.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Лексикологія і фразеологія: засвоєння найуживаніших фразеологізмів, до складу яких входять дієприслівники.
Синтаксис: уживання дієприслівників та дієприслівникових зворотів у ролі другорядних членів речення.
Культура мовлення: правильне вживання дієприслівників та дієприслівникових зворотів у власному мовленні.
Текст: використання дієприслівників та дієприслівникових зворотів для зв’язку речень у тексті.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Повідомлення теми й мети уроку, усвідомлення її учнями. Оголошення епіграфа уроку
                                                            Я калина, я краплина
                                                             твого серця, Україно!
Проблемне питання: Чи потрібна українській мові така частина мови як дієприслівник.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів (відтворення теоретичних відомостей, застосування яких буде потрібним на уроці).
1.                Розповісти про дієприслівник за таблицею.
Групова робота.  Кросворд «Приховані дієприслівники».
2.                Лабораторія «Слова-мандрівники».
У Лінгвіста розірвався листок, залишилася тільки друга половина слів. Допоможіть йому відтворити слова, розподіливши їх у дві колонки доконаного (3) та недоконаного виду (5) (-ючи, -вши, -ши, -ачи, -вшись, -ячи, -учи, -ячись) працюючи, змалювавши, спостерігши, лежачи, відновившись, носячи, прагнучи, возячись.
ІV. Cприймання та засвоєння учнями нових знань.
  1. Лабораторія «Лінгвістична діагностика»
  Записати речення. Підкреслити дієприслівниковий зворот.
Група І. Квіти, стуливши барвисті пелюстки, заснули.
 
Група ІІ. Іноді туман на озері, одкриваючи блідо-блакитну воду, розривається, Група ІІІ. Сашко, вертаючись додому, з греблі побачив сина.
 Перебудувати речення, поставивши дієприслівниковий зворот на початку і в кінці речення. Пояснити розділові знаки.
2. Лабораторія «Деформовані речення».
Прочитати речення з учнівських творів. Знайти помилки в уживанні дієприслівникових зворотів і правильно побудувати речення. Записати відредаговані речення.
1) Заходячи в кімнату, мати сиділа й читала книгу.
2) Слухаючи музику, у мене виникло бажання вчитися грати на якомусь інструменті.
3) Сидячи на березі, до нас підійшли школярі шостого класу.
 4) Під’їжджаючи до свого села, у мене злетіла бейсболка.
5) Говорячи про зимову красу, дівчинка писала твір.
Матеріал для вчителя.
1) Увійшовши в кімнату, мати сиділа й читала книгу. 2) Прослухавши музику, я захотів учитися грати на якомусь інструменті. 3) Коли ми сиділи на березі, до нас підійшли школярі шостого класу. 4) Під’їхавши до свого села, я загубив бейсболку. 5) Дівчинка писала твір про зимову красу.
3. Лабораторія «Аукціон».
Доберіть до слів виголосивши, йдучи синоніми-дієприслівники.
“Хто більше і швидше?” – запитує Лінгвіст.
    Матеріал для вчителя. Вимовивши, промовивши, кажучи, подейкуючи, оповідаючи, розповідаючи, бесідуючи, балакаючи,  говорячи, промовляючи, базікаючи, патякаючи, розговоривши…
Складіть із двома з них речення.
4.                Лабораторія "Цікавинка".
Група І.  1. Не взявшись за сокиру хати не зробиш. 2. Не спитавши броду не лізь у воду. 3. Не працюючи ситий не будеш. 4. Не бажаючи образити скажу.
Група II. 1. Не посіявши не пожнеш. 2.Не нагнувшись гриба не знайдеш. 3. Не маючи гербового вживай простого.  4.Добро роби не думаючи.
Група ІІІ.  1. Сидячи на печі не їстимеш калачі. 2. Не розбивши крашанки не спечеш яєчні. 3. Не маючи свого розуму чужим не проживеш. 4. Працює захоплено з ранку до ночі не ївши не пивши.
5.                Лабораторія "Рекламна пауза". Лінгвіст пропонує вам знайти мовні помилки  у рекламному тексті.
            Червона калина від ста хвороб лікує
      Якщо  вас  огорнуло бажання ні чого неробити  не  забувайте   про калину. Скуштувавши бабусиних пиріжків з калиною ви неодмінно станете бадорішими. А може ви роздратовані?  Ви одразуж заспокоїтесь   випивши відвар із кори калини. А додавши червоних плодів з цукром чи медом до гарячого чаю  ви позбавитесь заздрошчів злості пихатості. Не забувайте! Сік калини дуже користний як косметичний засіб. І звичайнож посадивши калину на своєму обійсті будьте певні: ні яке лихо непереступить поріх вашої хати.
Запишіть по памяті усі дієприслівники
6.                Лабораторія  «Фразеологічна».
                   Робота в парах
Пояснити значення фразеологізмів, увести їх у речення:
Засукавши рукава –                      бути пасивним, не діяти;
Чухаючи потилицю —                  дуже важко працювати;
Склавши руки —                          братися ревно до роботи;
Шукаючи кістки в молоці —        задуматися, не знаючи, що робити;
Поклавши руку на серце —         шукати те, чого знайти не можна;
Обливаючись потом —                 щиро, чистосердечно.
7.                Грайлива   лабораторія.  Гра «Так/ні».
1. Дієприслівник - це особлива форма дієслова, що вказує на додаткову дію.                                                                        
2. Дієприслівники поєднують ознаки дієслова та прикметника.     
3. Дієприслівники бувають тільки доконаного виду.
          4. Дієприслівники змінюються в теперішньому і минулому часі.
5. Дієприслівники   недоконаного   виду   утворюються   за   допомогою суфіксів ши -, вши -
6. Слова    «опадаючим,    «квітнучи»,    «радіючи»    -    дієприслівники недоконаного виду.               
7. Дієприслівники в реченні виступають означеннями.
8. Дієприслівники разом із залежними  словами утворюють дієприслівниковий зворот.
9. В реченні дієприслівники виступають обставиною.
10. В реченні «Ідуть співаючи дівчата» ставиться кома
11. В реченні «Дзвенить і місяць срібно сяючи » ставиться кома. 
12.  Збагнувши, опустившись, знайшовши - дієприслівники доконаного виду.
V. Узагальнення й систематизація вивченого на уроці
8. Лабораторія «Підсумково-рефлексійна».  Анкета “Мікрофон”
     Закінчити речення.  
На уроці я:
-   дізнався...
-  повторив...
-  навчився...
-  зрозумів …
-  зробив успіхи... 
- труднощі я відчув...
- я не вмів, а тепер умію...
- творити на уроці...
-мислити на уроці…
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Домашнє завдання1. Творчий відпочинок.  (12 – 10 балів)
    Написати твір-мініатюру на тему:
«Про що розповіла мені калина за вікном?»,  використовуючи опорні словосполучення: затамувавши подих; опустивши додолу важкі віти;  весело наспівуючи; мріючи про весну;  згадуючи тепле літечко.
2. Пошукова робота: виписати до 10 висловів з дієприслівниками з творів усної народної творчості.                         (8 – 10 балів)


Додаток  до уроку
І. Записати речення. Підкреслити дієприслівниковий зворот.
1 група. Квіти, стуливши барвисті пелюстки, заснули.
 2 група. Іноді туман на озері, одкриваючи блідо-блакитну воду, розривається,
 3 група. Сашко, вертаючись додому, з греблі побачив сина.
Перебудувати речення, поставивши дієприслівниковий зворот на початку і в кінці речення. Пояснити розділові знаки
.
ІІ. Запишіть речення, розставляючи розділові знаки при дієприслівниковому звороті, підкреслити члени речення.
Група І. 1. Не взявшись за сокиру хати не зробиш. 2. Не спитавши броду не лізь у воду. 3. Не працюючи ситий не будеш. 4.Добро роби не думаючи.
Група II. 1. Не посіявши не пожнеш. 2.Не нагнувшись гриба не знайдеш. 3. Не маючи гербового вживай простого. 4. Не хвалися йдучи у бій.
Група ІІІ.
1. Сидячи на печі не їстимеш калачі. 2. Не розбивши крашанки не спечеш яєчні. 3. Не маючи свого розуму чужим не проживеш. 4. Працює захоплено з ранку до ночі не ївши не пивши.

ІІІ. Лінгвіст пропонує вам знайти мовні помилки в рекламному тексті.
            Червона калина від ста хвороб лікує
              Якщо  вас  огорнуло бажання ні чого неробити  не  забувайте   про калину. Скуштувавши бабусиних пиріжків з калиною ви неодмінно станете бадорішими. А може ви роздратовані? Ви одразуж заспокоїтесь   випивши відвар із кори калини. А додавши червоних плодів з цукром чи медом до гарячого чаю  ви позбавитесь заздрошчів злості пихатості. Не забувайте! Сік калини дуже користний як косметичний засіб. І звичайнож посадивши калину на своєму обійсті будьте певні: ні яке лихо непереступить поріх вашої хати.

ІV. Пояснити значення фразеологізмів, увести їх у речення:
Засукавши рукава –                                         бути пасивним, не діяти;
Чухаючи потилицю —                                    дуже важко працювати;
Склавши руки —                                              братися ревно до роботи;
Шукаючи кістки в молоці —                         задуматися, не знаючи, що робити;
Поклавши руку на серце —                            шукати те, чого знайти не можна;
Обливаючись потом —                                  щиро, чистосердечно.


Немає коментарів:

Дописати коментар